#18 Field Recording > Hoe klinkt het gebouw van AKV|St.Joost? > Robert de Vaan

 
© Robert de Vaan

Hoe klinkt het gebouw van AKV|St.Joost?

Robert de Vaan

In dit veldonderzoek lag de aandacht eens niet op het visuele, maar gingen studenten aan de slag met je auditieve omgeving. Onder leiding van Robert de Vaan zochten zo’n dertig studenten van AKV|St.Joost en CMD, uit Breda en ’s-Hertogenbosch, naar de geluiden die de locatie van het Studium Generale typeren en brachten ze deze auditief in kaart. Vervolgens maakten ze met deze Musique Concrète een eigen soundscape, die tijdens de eindpresentatie ten gehore werd gebracht.

Het veldonderzoek bestond uit drie delen. Na een inspiratiesessie met de nodige audiofragmenten om studenten aan te zetten tot een andere benadering van geluid ging de gemêleerde groep studenten op pad om het gebouw en haar omgeving te auditief te onderzoeken en vast te leggen.

In het laatste deel werkten de studenten samen in de montage van het geluid. Hier werkten studenten van verschillende academies aan de soundscapes. De uiteenlopende kennis en vaardigheden in de ‘snelkookpan’ setting zorgden voor een effectief werkklimaat waarin individueel en samen werd gewerkt: CMD studenten en AKV studenten vulden elkaar aan en hielpen elkaar vooruit. De individuele opbrengsten liepen uiteen, zoals een dergelijke fotografie of video opdracht ook uiteen zou lopen. De presentatie van de gemaakte werken waren via twee speakers te bewonderen.

Hierboven kun je de soundscapes beluisteren die de studenten produceerden met de geluiden die ze verzamelden tijdens Into the Wild.

Voor deze workshop werkten naast de studenten ook de uitleenbalies van de verschillende opleidingen samen door de een grote hoeveelheid audio-apparatuur voor deze workshop beschikbaar te stellen.

Veldonderzoeksleider Robert de Vaan is lid van de docentenwerkgroep Mensgericht Creëren en docent bij de bacheloropleiding Communication & Multimedia Design bij AI&I in Den Bosch. Robert geeft les in audiotechnieken en audio-ontwerp voor AV en in dit veldonderzoek probeerde hij een nieuwe manier uit om studenten te confronteren met een ander beeld van geluid.