#1 The attraction of the Generic > IKEA als favoriete vrijetijdsbesteding > Laurens Kolks

 

IKEA als favoriete vrijetijdsbesteding

Laurens Kolks

Of je nu in Dubai, Los Angeles of in Eindhoven bent, de lokale IKEA ziet er overal hetzelfde uit. Tijdens dit veldonderzoek van Laurens Kolks onderzochten studenten waarom IKEA’ s parallelle universum van Scandinavisch design, inclusief het iconische Småland-speelterrein en de bekende Zweedse gehaktballen, wereldwijd als een aantrekkelijke winkelbelevenis en vrijetijdsbesteding wordt beschouwd.

ikea ikea2 ikea3 ikea4 ikea5 ikea6 ikea7 ikea8

Veldonderzoek

Meer dan dertig studenten reisden voor dit veldonderzoek naar een regionale vestiging in Eindhoven van de alomtegenwoordige internationale woninginrichtingsreus uit Zweden. In de bus werden flyers uitgedeeld om studenten te informeren over het doel en de context van het bezoek. Tijdens de reis werd aandacht gevraagd voor de buitengewone gelijkenis en verbluffende consistentie tussen de IKEA vestigingen wereldwijd. Aan studenten werd gevraagd één vraag kritisch te beantwoorden: “Wat is de aantrekkingskracht van een omgeving die over de hele wereld vrijwel identiek is?”.

ikea9 ikea10 ikea11 ikea12 ikea13 ikea14

IKEA-ervaring

Studenten verkenden dwalend de IKEA-omgeving en reflecteerden achteraf op hun ervaringen in het restaurant van de winkel, waar ze hun bevindingen met medestudenten deelden. Een paar dingen vielen op in hun observaties. ‘De IKEA-ervaring’ wordt als prettig, inspirerend en huiselijk ervaren. De sterke overeenkomsten tussen de verschillende vestigingen – waaronder de consistente manier waarop producten worden tentoongesteld – wordt niet als generiek beschouwd, maar wordt juist als geruststellend ervaren. Studenten waarderen de voorspelbaarheid van IKEA als een troef of waarde: een stabiel fenomeen waarop men kan rekenen.

ikea15 ikea16 ikea17 ikea18 ikea20 ikea19

Veldonderzoeksleider Laurens Kolks is lid van de docentenwerkgroep Mensgericht Creëren en docent aan de propedeuse van AKV|St.Joost. Laurens was tevens lid van de programmaredactie die dit Studium Generale voorbereidde. Zijn bijdrage “The attraction of the Generic” mag worden gezien als een oefening in omgevingsanalyse. De deelnemer leert zichtbare informatie te inventariseren en analyseren door middel van generiek toepasbaar ontwerpgereedschap.